HTML

Via viridis - Zöld utakon!

A "Via Viridis" Zöld Út Egyesület céljai, programjai, projektjei és partnerei

Friss topikok

Támogatóink

Nemzeti Együttműködési Alap

 

 

A vasúti szárnyvonalak bezárása lett az elmúlt hetek állandó témája lett. Lehet, hogy már túl sokat is beszélnek róla, de a közlekedés súlyosan környezetvédelmi kérdés.

Azt is tudom, hogy összetett kérdésről van szó, és a változó világunkban reformokra mindenütt, így a vasút kapcsán is szükség van. Tiszában vagyok azzal, hogy a MÁV az egyik leggazdaságtalanabb állami vállalat, és értem azt a liberális álláspontot is, hogy egy országnak nem biztos, hogy fizetni kell egy egész országra kiterjedő terepasztalt.

De vajon miért gazdaságtalan a vasút? Vajon, ha az autózás, és közúti árufuvarozás teljes társadalmi költségét valójában megfizetnék a használói, nem lenne-e rögtön egy olcsóbb és ezáltal jobban használt szállítási, közlekedési forma a kötöttpályás?

Ha a társadalom közvetlenül érzékelné, közvetlenül fizetné egy-egy kamion által okozott gazdasági károkat, akkor is olyan soknak tűnnének a vasútvonalak fenntartási, felújítási költségei?

A környezeti kérdésekben nem mindig lelkes franciák vajon miért tervezik azt, hogy ahol vannak vasútvonalak ott még az autópályákon is megtiltják a kamion forgalmat? Vajon ha  Fehérgyarmatnál feltennék a kamionokat a vasútra, még mindig veszteséges lenne-e a Fehérgyarmat-Nyíregyháza vonal?

Persze, ha már a reformokról van szó vajon azért veszteséges-e a MÁV, mert alacsony a mellékvonalak kihasználása? Vajon nem járul-e hozzá a rossz szervezés, hatalmas vízfej, rossz, központosított döntések, és a hatalmas elhanyagolt, amortizálódott vagyon fenntartása?

De ahogy a cikket kezdetem, tudom én hogy szükség van reformra. És sok szempontot mérlegelve a több, kisebb helyi érdekeket jobban figyelembe vevő vasúti szolgáltatás hosszú távon működő képes lehetne. Tehát nem tartom teljesen badarságnak a GKM javaslatát, de egy ilyen átalakítást nem lehet 6 hónap alatt lezongorázni: Nem lehet kimazsolázni a veszteséges vonalakat és odaadni a településeknek, kistérségeknek, régióknak. Hanem ki kell találni egy másik MÁV-ot, (vagy MÁVOKAT), melyekben lehet hogy lesz szerepe a szárnyvonalaknak is.

Egy biztos, hogy vonalakat bezárni valódi reformok nélkül, nem szabad. Mert újraépíteni sokkal nehezebb lesz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://via-viridis.blog.hu/api/trackback/id/tr145778746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása