A vasúti szárnyvonalak bezárása lett az elmúlt hetek állandó témája lett. Lehet, hogy már túl sokat is beszélnek róla, de a közlekedés súlyosan környezetvédelmi kérdés.
Azt is tudom, hogy összetett kérdésről van szó, és a változó világunkban reformokra mindenütt, így a vasút kapcsán is szükség van. Tiszában vagyok azzal, hogy a MÁV az egyik leggazdaságtalanabb állami vállalat, és értem azt a liberális álláspontot is, hogy egy országnak nem biztos, hogy fizetni kell egy egész országra kiterjedő terepasztalt.
De vajon miért gazdaságtalan a vasút? Vajon, ha az autózás, és közúti árufuvarozás teljes társadalmi költségét valójában megfizetnék a használói, nem lenne-e rögtön egy olcsóbb és ezáltal jobban használt szállítási, közlekedési forma a kötöttpályás?
Ha a társadalom közvetlenül érzékelné, közvetlenül fizetné egy-egy kamion által okozott gazdasági károkat, akkor is olyan soknak tűnnének a vasútvonalak fenntartási, felújítási költségei?
A környezeti kérdésekben nem mindig lelkes franciák vajon miért tervezik azt, hogy ahol vannak vasútvonalak ott még az autópályákon is megtiltják a kamion forgalmat? Vajon ha Fehérgyarmatnál feltennék a kamionokat a vasútra, még mindig veszteséges lenne-e a Fehérgyarmat-Nyíregyháza vonal?
Persze, ha már a reformokról van szó vajon azért veszteséges-e a MÁV, mert alacsony a mellékvonalak kihasználása? Vajon nem járul-e hozzá a rossz szervezés, hatalmas vízfej, rossz, központosított döntések, és a hatalmas elhanyagolt, amortizálódott vagyon fenntartása?
De ahogy a cikket kezdetem, tudom én hogy szükség van reformra. És sok szempontot mérlegelve a több, kisebb helyi érdekeket jobban figyelembe vevő vasúti szolgáltatás hosszú távon működő képes lehetne. Tehát nem tartom teljesen badarságnak a GKM javaslatát, de egy ilyen átalakítást nem lehet 6 hónap alatt lezongorázni: Nem lehet kimazsolázni a veszteséges vonalakat és odaadni a településeknek, kistérségeknek, régióknak. Hanem ki kell találni egy másik MÁV-ot, (vagy MÁVOKAT), melyekben lehet hogy lesz szerepe a szárnyvonalaknak is.
Egy biztos, hogy vonalakat bezárni valódi reformok nélkül, nem szabad. Mert újraépíteni sokkal nehezebb lesz.